fbpx

Yoga - En parathed til læring

Yoga – En parathed til læring

Yoga er en praksis, der kan øge fokus og opmærksomhed og samtidig skabe balance i krop og sind.

Børneyoga motiverer til sjove bevægelsesaktiviteter, samtidig med at det udvikler – ikke kun styrke, koordination, fleksibilitet og balance, men også kropsbevidsthed, koncentrationsevne og læringsparathed. Bevægelse er en rigtig god måde for barnet at tilegne sig viden. Når barnet bevæger sig i læringssituationer, inddrages flere sanser, end når læringen foregår stillesiddende.

Forskning viser, at børn generelt er mere inaktive, sidder mere stille og er oftere passiviseret af skærm, end for bare 10 år siden. I forhold til sanseintegration, muskulatur, humør og overskud er dette en foruroligende udvikling og bliver det ved, vil det ikke kun gå alvorligt ud over børnenes fysik, men også deres overskud, læring, hukommelse og almene tilstand.

Al læring lagrer sig som hukommelse, og barnet lærer gennem kroppen. Derfor er bevægelse og kroppen tæt forbundet til hukommelsen, og jo mere dit barn bevæger sig, des mere styrker det sin hukommelse.

Yoga er fantastisk og glæden ved og effekten af yoga er til at få øje på hos de børn, jeg arbejder med.

Hos LæseLæring inddrager jeg blandt meget andet Alfabetplakaten fra QMkidsYOGA  i min undervisning af børn med læse- og indlæringsudfordringer. Hos dem er det ekstra vigtigt, at læring foregår i et både sjovt, spændende og alsidigt miljø og her hjælper Alfabetplakaten med alle de nævnte elementer. Hvis jeg en dag glemmer at inddrage yoga fra Alfabetplakaten i min undervisning, bliver jeg ofte mindet om det af mine elever, fordi de bare elsker at stave ord med krop og sanser.

En af sidegevinsterne ved at arbejde med yoga i praksis er at barnet oplever en større fornemmelse af indre ro, og når der bliver skabt ro indeni, så er der basis for at møde verden med en større ro.

Yoga i min undervisning er kommet for at blive.